Oproep
Niet meer van toepassing
Nieuws
“We vinden dat iedereen gelijk aan de start moet komen”
Onlangs richtte Orac Decor uit Oostende een eigen bedrijfsfonds op.
Het bedrijfsfonds helpt ondernemingen hun sociaal engagement beter te structureren en organiseren. Wij hadden een gesprek met CEO Yves Taillieu.
“We vinden dat iedereen gelijk aan de start moet kunnen komen”
“Ons bedrijf heeft al langer een traditie op vlak van maatschappelijk engagement.
Onze vader had jaren terug al oog voor lokale projecten met een grote meerwaarde.
Hij trok toen al middelen uit voor organisaties als Koninklijk Werk Ibis. Zijn filosofie
was dat hij als ondernemer ook het ecosysteem wilde meetrekken in zijn activiteiten.”
“Een en ander kwam in een stroomversnelling na het uitbreken van de oorlog in
Oekraïne. Toen stelden we een huis ter beschikking voor mensen die hier terecht gekomen waren, maar niet over de nodige huisvesting beschikten.
Intussen zit sociaal engagement diep verankerd in ons bedrijf.
We bouwden een programma uit dat ons Corporate Social Responsibility-verhaal vorm geeft. Daarin onderscheiden we naast ‘Good for Planet’ en ‘Good for People’ ook een expliciete poot ‘Good for Community’.
In de decoratiesector zijn we vaak bezig met muren, we gaan er graag mee aan de
slag. Maar tegelijkertijd hebben we het tot een van de missies van ons
duurzaamheidsbeleid gemaakt om ook muren te slopen; om barrières die er nu nog
te vaak zijn in de maatschappij, weg te werken.
Want we vinden dat iedereen gelijk aan de start moet kunnen komen en dat is jammer genoeg nog niet altijd het geval.
We nemen verantwoordelijkheid in een aantal lokale projecten als jeugdhuis De Takel
uit Oostende, maar bijvoorbeeld ook in Slovakije waar we de lokale MyMachine
steunen of in Rwanda waar we werken rond drinkwatervoorziening.
Rode draad is voor ons dat het telkens om lokale initiatieven moet gaan die een link
hebben met iemand uit ons bedrijf en die in hun werking de focus op jeugd leggen.”
“Ik voel dat we de afgelopen jaren serieuze stappen vooruitgezet hebben, maar nu
willen we ook aan de volgende generatie denken. We willen samen met onze
medewerkers een verdere strategie ontwikkelen over hoe we de middelen het
best kunnen besteden. En die middelen zijn er, want we namen intussen het
engagement om 1% van de omzet die we in onze webshop realiseren, te schenken
aan het goede doel.”
“Net om dat engagement beter te structureren, zijn we blij nu te kunnen terugvallen
op de expertise van het Streekfonds West-Vlaanderen. Zij kennen niet alleen de
sociale kaart, ze kunnen een aantal zaken objectiveren en ons helpen bij het
keuzeproces. Duidelijke krijtlijnen die we tijdens een workshop met onze
medewerkers zullen bepalen, zullen ongetwijfeld leiden tot scherpere en
doelgerichtere keuzes voor projecten.”
“Ik ben ervan overtuigd dat er nog meer ondernemers hun verantwoordelijkheid
zouden kunnen opnemen. We hebben de overheid niet nodig om ons hierin te
motiveren, het moet starten vanuit de aandeelhouders, het bestuur van de
onderneming. Alleen zo krijg je authentiek engagement.
Wij geloven er alvast in en we hopen vele anderen met ons.”
Ontdek het initiatief gelinkt aan dit nieuwsbericht:
. . .