Oproep
Niet meer van toepassing
Nieuws
Bokkeslot Deerlijk gaat voor een agro forestry-veld
Draagvlak verbreden, meer dan ooit.
“We zijn de laatste jaren enorm aan het evolueren met onze boerderij. Vroeger waren we een traditionele kinderboerderij, met alle charmes van dien. Nu doen we volop aan community supported agriculture. Wij bepalen welke taken er zoal moeten gebeuren en gaan vervolgens op zoek naar partnerschappen die die taken mee helpen invullen.
Onze nieuwe crowdfunding-actie voor een agro forestry-veld via het Klimaatfonds Leiedal past daar perfect in. Het hele traject laat ons toe ons draagvlak verder te verbreden.”
Aan het woord is Willem Labeeuw, man van het eerste uur bij Bokkeslot in Deerlijk. In 1991 bouwde hij mee de kinderboerderij uit. “Bokkeslot is ontstaan vanuit de speelpleinwerking in Deerlijk waar ik actief was als monitor. Als boerenzoon ben ik altijd al gepassioneerd geweest door het buitenleven, dus startte ik de boerderij op in de ouderlijke hoeve aan de Pontstraat.
In 1995 zijn we een volwaardige vzw geworden en kreeg ik de mogelijkheid om er voltijds aan de slag te gaan, een kans waar ik nog steeds erg dankbaar voor ben.”
In de beginjaren bouwde hij speelleerklassen uit met lokale scholen als De Kim en De Sam of een school uit Kuurne. Dat waren zijn echte proefkonijnen, zo kreeg het hele concept vorm.
Intussen zijn we 33 jaar verder en heeft het geheel natuurlijk een voldragener structuur gekregen.
“We werken momenteel op een zestal assen: Groene Zorg, Educatie, Verblijf, Ontmoeten, Landbouw en Hoeverie met onze hoevewinkel. Het zijn zes domeinen die we heel belangrijk vinden en waarrond we maatschappelijke meerwaarde en impact willen creëren. Maar het betekent niet dat ook die niet aan evolutie onderhevig kunnen zijn.”
“Zo deden we tot voor kort aan landbouw met zelfoogst. Een landbouwer bewerkte het land en zorgde voor oogst; gebruikers konden via een soort abonnementsformule een heel jaar aan een stuk oogsten. Hoewel het een enorm succes was (we hadden tot 80 gezinnen die van de dienst gebruik maakten), rees er toch een probleem van ownership. Wie beslist wanneer er kan geoogst worden? Wie kadert de verwachtingen naar de gebruikers toe? Het bleek allemaal minder evident dan aanvankelijk gedacht.”
“Nu schakelen we meer en meer naar een nieuwe dimensie van Agro Forestry. Op een oud zelfoogstveld leggen we via het Klimaatfonds een voedselbos aan: we planten bomen om het land te verrijken en de oogst zullen we verkopen in onze hoevewinkel. De gedragenheid en betrokkenheid zoeken we nu op een andere manier: niet door mensen gewoon zelf te laten oogsten, maar door meer en meer activiteiten op te zetten die een gemeenschap vormen rond Bokkeslot. Dan heb ik het over klassen die we uitnodigen en leren hoe wij landbouw zien, over mensen die samen het land bewerken en elkaar op die manier op een andere manier leren kennen etc.”
“Zo komen we tot een poot in onze werking die eigenlijk onafhankelijk moet kunnen functioneren van de kinderboerderij. Ze staan beiden naast elkaar, even waardevol. Maar dat kunnen we natuurlijk enkel doen door de mooie brede basis aan vrijwilligers die we de afgelopen jaren konden ontwikkelen. En die basis hebben we nu kunnen verruimen door onze crowdfundingactie met Klimaatfonds Leiedal.”
Met hun actie slaagde Bokkeslot erin om 2910 euro bij elkaar te krijgen, meer zelfs dan het vooropgestelde doel van 2625 euro. Hetzelfde bedrag legt het Klimaatfonds er nu bovenop.
“De actie zelf kwam vrij traag en aarzelend op gang. Misschien komt het ook omdat wij niet gewoon zijn om geld te vragen; we schooien niet graag. Maar anderzijds hebben we wel beseft dat het crowdfundingtraject je ook kansen geeft. Kansen om je verhaal te brengen, om uit te leggen waar het volgens jou om draait. Zo zagen we bijvoorbeeld op onze opendeurdag dat veel mensen oprechte interesse hadden in ons project en bereidheid toonden om mee te stappen in onze visie. Bovendien viel ons ook de pragmatische aanpak van het hele fonds op. We raakten op korte tijd echt vooruit, wat voor extra dynamiek en geloofwaardigheid zorgt.”
“Misschien is dat wel het mooiste van het hele traject: niet het geld, maar het enthousiasme dat we gezaaid hebben. Want we moeten ook vooruit blijven kijken en dat doen we best niet alleen… De ziel van je organisatie wordt nog steeds gemaakt door mensen…”
. . .